Єрківська громада
Катеринопільський район, Черкаська область

Фінансова відповідальність роботодавців за використання нелегальної праці!

 

 

ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ

ЄРКІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ

                        

ЗАТВЕРДЖЕНО:

Селищний голова

____________Л. О. Польовий

 

 

 

ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ

 

 

 

Законодавчі новації

 ФІНАНСОВА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ РОБОТОДАВЦІВ

ЗА ВИКОРИСТАННЯ НЕЛЕГАЛЬНОЇ ПРАЦІ

 

 

 

 

смт. Єрки, 2017

 

 

 

Законодавчі новації

ФІНАНСОВА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ РОБОТОДАВЦІВ ЗА ВИКОРИСТАННЯ НЕЛЕГАЛЬНОЇ ПРАЦІ

            У зв’язку із набуттям чинності з 01.01.2017 Закону України від 06.12.2016 № 1774-VIII „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України“ (надалі — Закон 1744), запроваджені фінансові санкції стосовно юридичних та фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю.

           

Відповідно до ст. 265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу за:

 

Порушення

санкція

- фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту),

- оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві,

- виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків

 

 

 

96000 грн.

- порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі

 

9600 грн.

- недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці

32000 грн.

за кожного працівника щодо якого скоєно порушення

недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України "Про військовий обов’язок і військову службу""Про альтернативну (невійськову) службу""Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"

 

 

32000 грн.

за кожного працівника щодо якого скоєно порушення

недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні

 

9600 грн.

недопущення до проведення перевірки з питань:

фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту),

- оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві,

- виплата заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків

 

 

 

320000 грн.

 

порушення інших вимог трудового законодавства

3200 грн.

 

         Також, новацією законодавства 2017 року стало те, що проводити перевірки у сфері праці і накладати штрафи окрім органів Держпраці, органів виконавчої влади зможуть і органи місцевого самоврядування (ОМС). Законом України № 1774 доповнено статтю 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» частиною третьою. Відтепер виконавчі органи міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад отримали повноваження щодо:

  • контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення;
  • накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.

 

Державний контроль (інспекційні відвідування) за додержанням

законодавства про працю проводиться:

1) за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю;

2) за зверненням фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин;

3) за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел;

4) за рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю;

5) за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю;

6) за інформацією:

- Держстату та її територіальних органів про наявність заборгованості з виплати заробітної плати;

-ДФС та її територіальних органів (про невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності; про факти порушення законодавства про працю, виявлені у ході здійснення контрольних повноважень; про факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом;  щодо роботодавців, що мають заборгованість із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, що перевищує мінімальний страховий внесок за кожного працівника);

- Пенсійного фонду України та його територіальних органів (про роботодавців, які нараховують заробітну плату менше мінімальної; щодо роботодавців, у яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу; щодо роботодавців, у яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20 і більше відсотків; щодо працівників, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року; щодо роботодавців, у яких стосовно працівників відсутні нарахування заробітної плати у звітному місяці (відпустка без збереження заробітної плати без дотримання вимог Кодексу Законів про працю України та Закону України “Про відпустки”); щодо роботодавців, у яких протягом року не проводилась індексація заробітної плати або сума підвищення заробітної плати становить менше суми нарахованої індексації; стосовно роботодавців, у яких 30 і більше відсотків працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів; щодо роботодавців з чисельністю 20 і більше працівників, у яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників;

7) за інформацією профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлених в ході здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю.

         Проводити перевірки ОМС мають право не лише в організаціях, що перебувають у комунальній власності відповідної територіальної громади. Контролювати дотримання законодавства у сфері праці та зайнятості ОМС зможуть в організаціях інших форм власності та у ФОП, які використовують працю найманих працівників. Посадові особи, уповноважені на те виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад, отримали право складати протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені частинами 1-4 статті 41 КпАП (п. 2 ч. 1 ст. 255 КпАП).

        

         Як зауважив законодавець, коментуючи новацію: «Оскільки ОМС краще володіють інформацією про стан дотримання законодавства про працю на території своєї територіальної громади, ніж управління Держ-праці, які територіально розташовані в обласних центрах, то й позитивних результатів для працівників та державного (місцевого) бюджету від здійснення ОМС таких повноважень очікується більше».

Використана література:

1. Кодекс законів про працю

2. ЗУ від 06.12.2016 № 1774-VIII „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України“

3. ЗУ “Про місцеве самоврядування в Україні”

4. Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений ПКМУ від 26.04.2017р. № 295